Selecteer een pagina

Een dopamine detox doen is helemaal trendy tegenwoordig.

Dopamine detox: een bepaalde tijd (bijv 1 dag in de week) geen prikkels (smartphone, tv, mail, netflix, etcetera).

Maar wat mij betreft …

… is dit hetzelfde als 1 dag in de week gezond eten en de rest van de week lekker rommel vreten. Dit gaat je niet helpen om af te vallen.

Zo gaat 1 dag in de week een dopamine detox ook je dopamine ongevoeligheid niet herstellen.

Als je kijkt naar een dopamine detox in termen van “brain wiring”, dan heb je er vrij weinig aan.

Met 1 dag in de week niet toegeven aan je dopamine verslaving, ga je je dopamine verslaving niet oplossen.

Je wilt dit compleet andersom bekijken.

Je wilt NIET je dopamine-vrije momenten inplannen.

Je wilt JUIST de dopamine momenten inplannen.

Precies het tegenovergestelde van de “trendy” dopamine detox dus.

Dit klinkt allemaal nog vaag, maar dat ga ik voor je duidelijk maken.

Belangrijk is: elke keer als jij toegeeft aan je dopamine verslaving, “bedraad” jij je hersenen om nog ongevoeliger te worden voor dopamine.

Dus hoe wil je dit proces omdraaien?

Plan voor jezelf dopamine momenten in.

Dopamine momenten:

  • Mail lezen
  • Social media scrollen
  • Whatsappjes lezen
  • Op internet zoeken

En ja, ook als je werk voor een groot deel uit e-mailen bestaat, kan je dit toepassen.

In dat geval kies je er simpelweg voor om meer dopamine momenten in te plannen gedurende de dag.

Als voorbeeld:

Stel je voor dat je 8 uur per dag bereikbaar moet zijn per mail.

Plan dan in dat je elke 20 minuten je mail checkt. Stel je voor dat elk moment 5 minuten duurt.

Dan heb je alsnog 6 uren per dag aan dopamine-vrije tijd op deze manier.

Het uiteindelijke doel is: jezelf trainen om niet constant om die dopamine prikkels te blijven zoeken.

Want wat we nu doen:

We moeten even wachten bij de kassa > scrollen op je smartphone (dopamine)

Je bent een artikel aan het lezen > even snel kijken of er nog een mail is (dopamine)

Wij mensen zijn dopamine junkies!

Dus belangrijk: zorg dat je buiten deze tijden ook absoluut GEEN dopamine prikkels pakt.

En stel je voor dat je daadwerkelijk de informatie uit een mail nodig hebt om nu verder te kunnen, geef dan niet toe aan die verleiding.

Want je weet hoe dat gaat, je opent je mail, je kijkt stiekem toch even of er nog nieuwe mails binnen zijn gekomen en voordat je het weet heb je weer toegegeven aan je dopamine verslaving.

En je hebt niet zoveel van deze uitzonderingen nodig, voordat de “bedrading” in je hersenen aangepast is. Waardoor je voor je het weet, je lichaam weer bedraad hebt om dopamine te blijven zoeken. Ja het is net een echte verslaving…

Kies er bijvoorbeeld voor om kort een andere taak op te pakken.

Als het echt niet anders kan, kan je er voor kiezen om je planning te veranderen, waardoor je eerder je mail kan openen, bijvoorbeeld over 5 minuten.

Maar kies er in GEEN geval voor om direct je mail te openen, want dan geef je toe aan je dopamine urge (hou er minimaal 5 minuten tussen).

Ik heb het nu alleen over de werksituatie, maar dit wil je ook in je privé situatie inplannen. Dus als het om smartphone gebruik gaat.

Maak voor jezelf een uitzondering op twee dingen:

  • Tijd gevoelige communicatie (een whatsapp naar een vriend over een afspraak die je vanavond hebt)
  • Tijd gevoelige informatie opzoeken (de locatie van een restaurant opzoeken waar je naartoe onderweg bent)

Ook hier geldt: als jij vind dat je je telefoon heel vaak nodig hebt in de avond, plan dan meer momenten in. Maar dit is geen excuus.

Het gaat erom dat je heel veel momenten hebt, waarop je de verleiding moet weerstaan om zomaar je smartphone te pakken en hersenloos te gaan scrollen.

Hiermee “bedraad” je je hersenen opnieuw om weer normaal te functioneren.

Nu zijn er 2 type mannen:

1. De mannen die hier daadwerkelijk mee aan de slag gaan

2. De mannen die dit te veel moeite vinden

Deze tweede groep gaat zichzelf wijsmaken dat ze dit niet nodig hebben en dat ze niet dopamine verslaafd zijn. 

Logisch, want dat is een goed excuus om niet in actie te hoeven komen.

Veel succes.

PS. Dit is een mail die ik naar mijn mailinglijst heb gestuurd. Ik stuur elke week een mail met diepgang over testosteron optimalisatie.

Wil je deze mails ook ontvangen? Vul hieronder even je email adres in:

Wekelijkse mails