Selecteer een pagina

Voordat ik dit artikel schreef zocht op google: “laag libido man”.

En wat krijg je dan vooral te zien? Pilletjes, zalfjes, supplementen, etcetera.

Er is veel geld te verdienen met pilletjes en dingen.

Er is weinig geld te verdienen met “keihard werken voor je gezondheid”.

Pilletjes zijn sexy. Moeite doen is niet sexy.

Maar: een leven dat de moeite waard is kost moeite!

Als je ouder wordt verdwijnt je behoefte aan seks. Je mannelijkheid verdwijnt. En geloof mij: dit hoeft niet.

Hoe kan dit?

Dit komt door huidige maatschappij.

Een laag libido wijst heel duidelijk op een testosteron tekort.

En hoe ontstaat een testosteron tekort?

Daarvoor zal ik je even uitleggen hoe testosteron aangemaakt wordt.

Om genoeg testosteron aan te maken heb je een paar dingen nodig:

  • De juiste grondstoffen in je voeding. Testosteron wordt indirect aangemaakt uit cholesterol.
  • De juiste co-factoren in je voeding. Om cholesterol om te zetten zijn voedingstoffen nodig zoals magnesium en zink.
  • Een goede bijnier gezondheid. Hier wordt testosteron aangemaakt.
  • Intermittent fasting zorgt voor meer testosteron.
  • Genoeg DHEA hormoon (een stresshormoon).
  • Zware gewichten tillen en intensief sporten.

Wat kan je nu concreet doen?

  1. De grondstof van testosteron.
  2. Het DHEA hormoon.
  3. Deze training vernietigt je testosteron.

1. De grondstof van testosteron.

De grondstof van testosteron.

Testosteron wordt aangemaakt uit cholesterol.

Cholesterol is toch slecht? Nee, dat is één van die gekke dingen die ons wijs wordt gemaakt.

Cholesterol heb je juist hard nodig.

Eet meer onverzadigde vetten.

Eet elke dag een ei.

De juiste co-factoren in je voeding.

Er zijn bepaalde stoffen nodig om cholesterol goed om te zetten in testosteron.

Denk aan: vitamine d, zink, magnesium.

Vitamine d: zonlicht

Magnesium: banaan, boekweit, cashewnoot, haver, hazelnoot, amandel, kaneel, koriander, lijnzaad, munt, paranoten, pijnboompitten, pinda, pistache, pompoenpitten, quinoa, sesamzaad, soja, spinazie, vijgen, walnoten, zeewier, tomaat, Zonnebloem pitten

Zink: amandel, boekweit, cashewnoot, ei, fenegriek, gember, haver, kaneel, koriander, komijn, pecannoot, pijnboompit, pompoenpit, quinoa, sesamzaad, shiitake, spliterwten, zeewier, tomaat, zonnebloempit

Intermittent Fasting

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het effect van intermittent fasting op testosteron levels.

Implementeer een manier van intermittent fasting in je dag.

Minimaal 12 uur per dag niet eten. Maar het liefst 16 uur per dag.

2. Het DHEA Hormoon.

Als je mij vraagt wat het belangrijkste is voor je testosteron dan is het je DHEA hormoon.

DHEA is een stress hormoon. Als je veel stress hebt wordt DHEA gebruikt om je stress levels te reguleren.

Maar DHEA is indirect ook een grondstof voor testosteron. (DHEA wordt aangemaakt uit cholesterol)

Als je dus veel stress hebt, wordt je DHEA opgebruikt en is er te weinig DHEA om testosteron aan te maken.

Oftewel: minder stress zorgt voor meer testosteron.

De huidige maatschappij zorgt continu voor stress.

Door smartphones, door constant dingen te moeten, door financiële problemen, relatie problemen, veel werken, etcetera.

Hoe krijg je minder stress?

De belangrijkste 3 dingen

  1. Minder prikkels (denk aan een smartphone protocol)
  2. Plan stilte in!
  3. Train je stress spier

3. Deze training vernietigt je testosteron

Leuk feitje:

De gemiddelde handdruk van een man 30 jaar geleden was 53 kg.

Tegenwoordig is dat 40 kg.

De gemiddelde handdruk van een vrouw 30 jaar geleden was 39 kg.

Tegenwoordig is dat 40 kg.

Mannen mogen wel wat sterker!

Hier is veel onderzoek naar gedaan.

Het effect van verschillende trainingsmethodes op je testosteron.

Duidelijk is dat een marathon lopen je testosteron waardes kapot maakt.

Duidelijk is ook dat zware gewichten tillen een positief effect heeft op je testosteron waardes.

En vooral ook kort en intensief sporten heeft een positief effect op je testosteron waardes.

Begin dus met compound oefeningen (squaten, deadliften, bench press, overhead press, pull-ups). En daag jezelf uit met gewicht.

En begin met Crossfit, korte intensieve workouts!

Wil je meer weten? Download hieronder de:

DE 5 LIBIDO KILLERS BIJ MANNEN (let op: politiek incorrect)