Selecteer een pagina

Ondernemen is simpel
Doe de belangrijke dingen en weet wat de belangrijke dingen zijn!

Meer belangrijke dingen doen
Ondernemers willen altijd maar meer doen en productiever zijn, maar dit zorgt er niet voor dat je meer bereikt.

Meer energie
Als je weinig energie hebt is het erg moeilijk om de belangrijke dingen te kiezen boven alle makkelijke werkzaamheden zoals je mails.

Wat moet ik dan doen als ondernemer?
Je team bouwen
Eén van de dingen die ik vaak van ondernemers hoor: ik kan geen goed personeel vinden.

Je marketingstrategie bepalen
Wat is je strategie en hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden.

Ondanks dat je niet je hele marketingstrategie uit hoeft te voeren, vind ik het belangrijk dat je wel nadenkt over leuke marketingideeën. Eén van deze dingetjes is “geven”.

Waarom moet je beginnen met geven?

Dit is te verklaren met één van de wetten van Robert Cialdini, wederkerigheid.

Mensen die iets waardevols van jou hebben gekregen, hebben sterker de neiging om iets terug te geven.

Denk bijvoorbeeld aan het moment dat je een hapje krijgt in de supermarkt of een blikje cola krijgt omdat er een nieuwe smaak is.

Op dit moment ben je waarschijnlijk geneigd om iets terug te doen en is de kans dus groter dat je iets bij hen gaat kopen.

Bij mij in de sportschool geven wij bijvoorbeeld een gratis proefweek weg, daarna zijn mensen sneller geneigd om een abonnement af te sluiten.

Ze hebben namelijk gratis een week kunnen sporten en meestal daarbij ook best wat aandacht gehad van een instructeur.

Dit zijn voorbeelden offline, maar online is het ook goed om te beginnen met geven.

Online moet je namelijk een relatie opbouwen en vertrouwen creëren en dit kan je natuurlijk het beste doen door ..

Eerst te geven en daarna nog eens te geven en zo door.

Maar wat geef je dan online?

Wat je moet geven is waardevolle informatie, dit kan je doen in de vorm van blogs, content op social media en waardevolle mails.

Maar je kan ook denken aan een ebook, een gratis video cursus, een webinar of kleinere dingen zoals een checklist.

En veel mensen zijn dan al snel bang om te veel weg te geven, maar het is niet erg om iets te veel weg te geven.

Zo zie je in mijn content dat ik al mijn kennis weggeef op mijn blog, social media, via mail, etcetera.

Ik denk niet eens na wat ik wel en niet kan zeggen, dus als je gewoon al mijn content leest dan kom je al heel ver.

Maar gelukkig zorgt dat er ook voor dat er genoeg mensen zijn die uiteindelijk een product bij mij afnemen.

Wel is het belangrijk dat hetgeen dat je geeft wel betekenisvol is voor de potentiële klant.

Hoe persoonlijker, betekenisvoller en onverwachter het is, hoe meer de nader geneigd is om iets terug te geven.

Dus als je doelgroep bijvoorbeeld interesse heeft in boekhouden, dan kan je wel tips geven over bijvoorbeeld gezondheid, maar hier komen de mensen niet voor.

Hoe waardevol de tips over gezondheid ook zijn, de mensen zullen nu niet geneigd zijn om iets terug te geven.

Dit klinkt heel logisch, maar toch is dit een fout die veel gemaakt wordt.

Ik zelf laat mensen dus testen in welke fase van ondernemerschap ze zitten en geef ze daarna relevante tips over hoe ze naar de volgende fase kunnen komen.

Ik geef dus niet alleen tips op basis van de interesse ondernemerschap, maar ook op basis van de fase waarin ze volgens mijn test op dat moment zitten.

In de sportschool wil mijn doelgroep afvallen of fit worden, dus geef ik ze tips over gezonde voeding en bewegen.

En dit zijn niet tips zoals: je moet komen sporten bij onze sportschool en we hebben een voedingsprogramma.

Ik geef ze daadwerkelijk tips over gezonde voeding en bewegen waarbij ze onze sportschool niet nodig hebben.

Dit klinkt wat tegenstrijdig, want ik geef tips aan mensen zodat ze alles zelf kunnen doen en niet lid hoeven te worden van een sportschool.

Maar vaak lukt het mensen niet om zelfstandig af te vallen of fit te worden zonder daarbij begeleiding en een motiverende omgeving te hebben.

Dus ik zal ze natuurlijk ook laten weten dat wij dit kunnen bieden en als het ze dus zelf niet lukt, dat ze dan bij ons kunnen komen sporten en voedingsbegeleiding kunnen krijgen.

Op het moment dat iemand dus beseft dat hij toch wel behoefte heeft aan een stukje begeleiding, is de kans groot dat ze een abonnement nemen bij ons en niet bij een andere sportschool.

Zo is dat natuurlijk voor elke branche verschillend, maar ik denk dat je wel voor jezelf kan bedenken hoe je dit kan vormgeven.

Wat is jouw branche en waarover geef jij waardevolle kennis weg?