Selecteer een pagina

Lorne Whitehead “Een dominosteen is in staat een andere steen te laten omvallen die vijftig procent groter is.”

Nu denk je waarschijnlijk, wat heb ik hieraan?

Maar wat voor dominostenen geldt, geldt ook een beetje in jouw werk.

Je moet natuurlijk wel de dominostenen nog klaar zetten.

Als je zorgt dat je de juiste dingen doet, dan kan je door het domino effect veel grotere dingen bereiken.

Denk maar eens aan je marketing.

Als jij zorgt dat mensen enorm positief zijn over jouw bedrijf en als jij het hen makkelijk maakt om hierover met vrienden te praten.

Dan zal dit er automatisch voor zorgen dat er veel meer mensen positief over jouw bedrijf zullen zijn.

Maar dit geldt ook in jouw werkzaamheden, daarom is het zo belangrijk om goed na te denken wat je doet.

Je kan natuurlijk elke dag veel tijd besteden om je administratie te doen.

Maar als je nu je focus richt op het automatiseren van deze administratie, dan gaat het je nu even enorm veel tijd kosten, maar op termijn gaat het je veel minder tijd kosten.

Zo is het altijd enorm belangrijk om jezelf goed af te vragen wat je gaat doen?

Ik ben lange tijd constant bezig geweest met routinetaken, probleempjes oplossen, mails beantwoorden, etcetera.

Maar ondertussen dacht ik er niet over na wat nou echt belangrijk was om te doen.

Ik had bijvoorbeeld bepaalde routinetaken allang kunnen automatiseren of delegeren en als ik dat had gedaan had ik veel meer tijd gehad voor andere dingen.

In feite had ik er geen tijd voor om deze dingen te automatiseren of te delegeren, maar toen ik er eindelijk tijd voor heb gemaakt merkte ik al snel hoeveel tijd dit mij later bespaarde.

Inmiddels houd ik mij helemaal niet meer bezig met al dit soort kleine dingen en stel ik mij telkens de vraag wat nu echt belangrijk is om te doen.

Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ik met mijn marketingstrategie bezig ben of bezig ben met manieren om mijn klanten beter te helpen.

Ik gebruik daarvoor de volgende vraag uit het boek “The One Thing”: Welk éne ding kan ik doen waardoor al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt?

Deze vraag stel ik mijzelf elke dag en dit zorgt ervoor dat als ik met kleine routine taken bezig ben, dat ik dan ga kijken naar een manier om dit niet meer te hoeven doen.

Hierdoor ben ik bijvoorbeeld mijn administratie gaan automatiseren en later delegeren.

Hierdoor ben ik mijn planning gaan delegeren.

Hierdoor heb ik gezorgd dat ik bijna geen afleiding meer heb overdag.

En hierdoor ben ik mij bijvoorbeeld veel meer op marketing en retentie gaan richten omdat ik hiermee daadwerkelijk mijn bedrijf kon laten groeien.