Selecteer een pagina

Ik ben een tijdje enorm druk geweest, ik werkte meer dan 80 uur per week.

Je zou zeggen dat ik dan ook enorm veel zou bereiken, maar ik werk nu veel minder en ik bereik meer.

Je kan wel enorm druk bezig zijn, maar je schiet hier niet altijd veel mee op.

Ik was druk met het oplossen van problemen, de planning, de administratie, ziekte opvangen, nutteloze afspraken, mails beantwoorden, etcetera.

Ik had niet eens tijd om na te denken.

Maar ik deed niks aan dingen zoals marketing, automatiseren, delegeren.

Ik besteedde bijna al mijn tijd aan dingen die ik ook wel kon automatiseren of beter door iemand anders kon laten doen.

Na een tijdje besloot ik dat ik minder moest gaan werken, want als ik zo door ging zou het niet goed komen.

Daarom dwong ik mezelf om dingen te gaan elimineren, automatiseren en delegeren.

Hierdoor kon ik natuurlijk na een tijdje veel minder gaan werken, maar een ander leuk voordeeltje was dat ik automatisch met veel meer bereikte in mijn tijd.

Na een tijdje heb ik zelfs een moment gehad dat ik even niet meer wist wat ik moest doen, omdat ik eigenlijk niks meer te doen had.

Op dat moment besefte ik dat ik mij nu kon gaan richten op belangrijkere dingen, ik ben vanaf toen bijvoorbeeld veel tijd gaan besteden aan marketing.

En opeens had ik ook weer eens tijd om na te denken, soms nam ik gewoon hele dagen of blokken van drie uur om alleen na te denken.

Het gaat dus niet om de vraag, hoe kan ik meer doen, het gaat erom dat je jezelf de vraag stelt: wat is belangrijk?

Om hier iets in te veranderen is het goed om eerst eens te kijken wat je nu de hele dag doet?

Ik werk op basis van mijn todo lijst en kan dus aan het eind van de dag zien welke taken ik afgerond heb.

Om goed inzicht te krijgen in de dingen die ik deed schreef ik op het einde van mijn dag welke dingen ik had gedaan.

Daarbij markeerde ik de dingen waarmee ik echt zorgde voor groei van mijn bedrijf, oftewel belangrijke dingen.

Ik had veel dagen dat ik helemaal niks hoefde te markeren, want ik was alleen maar bezig geweest met probleempjes oplossen.

Zo keek ik ook op het einde van de week wat ik nou die week had gedaan.

Soms gingen er weken voorbij dat ik helemaal niet de dingen gedaan had die echt belangrijk waren voor mijn bedrijf.

Ik zag toen in dat ik meer prioriteit moest maken voor deze dingen en andere dingen daarvoor anders moest regelen.

Om dit te bereiken besloot ik bijvoorbeeld twee dagen in de week thuis te gaan werken, zodat ik geen afleiding had.

Schrijf nu voor jezelf op welke dingen belangrijk voor je zijn voor je bedrijf.

Dit zijn niet allemaal kleine taken, dit gaat om dingen waar je minimaal een half uur constant mee bezig bent, maar vaak zelfs blokken van een paar uren.

Denk bijvoorbeeld aan het maken van waardevolle content voor op je website of op social media.

Of denk aan het uitwerken van je marketing strategie als je nog niet zo lang ondernemer bent.

Of denk aan het beantwoorden van de volgende vraag: Hoe kan ik mijn klanten betere resultaten geven?

En zorg dat je hier elke dag minimaal een paar uur mee bezig gaat en begin hiermee.

Als je dit afgerond hebt, dan kun je weer probleempjes oplossen en andere dingen doen als je wilt.

Maar zorg dat je je in ieder geval elke dag een paar uur met één van deze belangrijke dingen bezig bent.

Zo weet je zeker dat je aan het eind van de week terug kan kijken en kan zeggen dat je echt gewerkt hebt aan groei van je bedrijf.

Ben jij altijd druk?

Ondernemersfase oud

In welke ondernemersfase ben jij?