Selecteer een pagina

Ondernemen is simpel
Doe de belangrijke dingen en weet wat de belangrijke dingen zijn!

Meer belangrijke dingen doen
Ondernemers willen altijd maar meer doen en productiever zijn, maar dit zorgt er niet voor dat je meer bereikt.

Meer energie
Als je weinig energie hebt is het erg moeilijk om de belangrijke dingen te kiezen boven alle makkelijke werkzaamheden zoals je mails.

Wat moet ik dan doen als ondernemer?
Je team bouwen
Eén van de dingen die ik vaak van ondernemers hoor: ik kan geen goed personeel vinden.

Je marketingstrategie bepalen
Wat is je strategie en hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden.

Ondanks dat je niet je hele marketingstrategie uit hoeft te voeren, vind ik het belangrijk dat je wel nadenkt over leuke marketingideeën. Hoe onderscheid je je bijvoorbeeld?

Ik heb het vaak over het onderscheiden van je concurrenten.

Veel mensen denken dan aan het bieden van goede kwaliteit, goede service en een goede prijs.

Maar in veel situaties denk ik dat je er daarmee niet bent.

Denk bijvoorbeeld aan een autogarage, over het algemeen bieden alle autogarages goede kwaliteit, een goede prijs en soms ook nog wel eens goede service.

Maar ben je daarmee echt anders dan je concurrenten, hebben je klanten daarmee echt een goede reden om voor jou te kiezen in plaats van voor je concurrenten?

Denk eens aan een kapperszaak, de meeste kappers bieden goede kwaliteit, goede service en een goede prijs.

Maar ook hier biedt je daarmee je klanten niet echt een goede reden om voor jou te kiezen in plaats van voor je concurrenten.

Je moet je potentiële klanten echt een goede reden geven om voor jou te kiezen in plaats van voor iemand anders.

Dit klinkt heel logisch, maar toch doen heel veel bedrijven dit niet, bedrijven proberen puur de beste kwaliteit te bieden, de beste service te bieden en zo goedkoop mogelijk te zijn.

En dit kan een reden zijn voor potentiële klanten om bij jou te kopen, maar in de meeste gevallen is deze reden niet goed genoeg om voor jou te kiezen.

Er zijn natuurlijk wel wat uitzonderingen, denk bijvoorbeeld aan basic fit, de grootste reden om daar te gaan sporten is omdat het enorm goedkoop is.

Maar toch zijn dit in de meeste gevallen niet de redenen dat potentiële klanten voor jou kiezen.

Bij een auto garage kan je je bijvoorbeeld onderscheiden door de auto’s van je klanten op te halen en weer terug te brengen.

Er zijn maar weinig auto garages die dit doen, maar dit scheelt de klant een hoop werk, want ze hoeven niet iemand vragen om hun weer op te halen.

Als kapper kan je kiezen om bij mensen thuis te gaan knippen, zodat de klant minder tijd kwijt is.

Dit zijn maar kleine dingen, maar hierdoor biedt je wel echt een meerwaarde ten opzichte van andere autogarages of kappers.

Je moet de klanten dus een reden geven om naar jou toe te gaan.

In de sportschool doen wij dat door goede begeleiding te bieden (logisch natuurlijk) maar ook door een leuke sfeer te bieden, door onze sporters te kennen en door ze te motiveren.

Daarnaast onderscheiden wij ons doordat wij een mogelijkheid bieden om met weinig tijd toch te kunnen sporten.

Dit communiceren wij ook duidelijk op onze website en dit horen wij ook vaak terug van de klanten als reden dat ze bij ons zijn komen sporten.

Er komen bijvoorbeeld regelmatig mensen van low budget clubs naar ons toe omdat ze zeggen dat ze daar geen begeleiding krijgen.

En vaak zeggen mensen gelijk: “wat een leuke sfeer hangt hier” als ze bij ons binnen komen of bij ons binnen zijn geweest.

Daarnaast zijn er sporters die bij ons komen sporten omdat ze zich bij andere sportscholen meer een nummertje voelen en bij ons meer gezien worden.

Dat zijn de dingen waar we ons op willen onderscheiden, dus het is heel fijn om dan ook van de sporters te horen dat ze daarvoor bij ons komen.

Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich?