Selecteer een pagina

Ondernemen is simpel
Doe de belangrijke dingen en weet wat de belangrijke dingen zijn!

Meer belangrijke dingen doen
Ondernemers willen altijd maar meer doen en productiever zijn, maar dit zorgt er niet voor dat je meer bereikt.

Meer energie
Als je weinig energie hebt is het erg moeilijk om de belangrijke dingen te kiezen boven alle makkelijke werkzaamheden zoals je mails.

Wat moet ik dan doen als ondernemer?
Je team bouwen
Eén van de dingen die ik vaak van ondernemers hoor: ik kan geen goed personeel vinden.

Je marketingstrategie bepalen
Wat is je strategie en hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden.

Hoe zorg je nu dat je meer belangrijke dingen doet? Doe je dit met een todo lijst?

Toen ik begon met werken, had ik helemaal nog geen todo-lijst.

Ik vond het uit tijdens een stage bij Arriva, wat een geniale uitvinding een todo-lijst.

Daarvoor vergat ik van alles en moest ik dus alles in mijn hoofd uithouden, ik schreef nog wel eens willekeurig wat dingen op, maar dat was alles.

Ik downloade een excel bestand op internet die ik kon gebruiken als todo-lijst en ik vond het echt super handig werken.

Later ben ik gaan werken met de herinnering app van iOS en heb ik nog wat andere todo apps geprobeerd.

Maar na een tijdje las ik het boek “Getting things done” en op basis daarvan kon ik voor mezelf echt een todo systeem maken dat echt goed werkte.

Ik kreeg enorm veel rust in mijn hoofd, want ik schreef alles op wat in mijn hoofd speelde.

In dit boek wordt gezegd dat je hoofd niet bedoeld is om dingen te onthouden en ik vind dit een fijne gedachte.

Daarnaast wist ik elke dag precies wat ik moest gaan doen, ik hoefde alleen maar op mijn todo lijst te kijken.

Maar de todo-lijst had ook een nadeel.

Ik was eigenlijk alleen nog maar bezig om kleine taken van mijn todo-lijstje af te strepen en mijn systeem op orde te houden.

En ik zette vooral kleine taken op mijn todo-lijst, want in het boek werd aangegeven dat je dingen zoveel mogelijk in kleine dingen op moest delen.

Maar de hele dag dingen van mijn todo-lijst afstrepen zorgt er niet automatisch voor dat je echt iets bereikt.

Het is natuurlijk mijn eigen fout, maar wat er gebeurde was dat ik altijd met kleine en makkelijke taken bezig was en daardoor de grote en belangrijke taken bleven liggen.

Ik bepaalde de dag van te voren wat ik ging doen, dus op mijn werkdag had ik al een grote lijst met taken die ik moest doen.

Ik hou van mijn todo-lijst, maar het moet niet je enige doel zijn om taken af te strepen en dat was wel een beetje wat er bij mij gebeurde.

Om hier beter mee om te gaan heb ik mijn dagindeling veranderd, ik ben gaan werken in blokken van tijd.

Voorheen was mijn dagindeling als volgt:

Ik stond op, deed mijn ochtendroutine en ging naar mijn werk.

Op mijn werk opende ik mijn todo-lijst en ging ik de hele dag werken aan mijn todo’s in willekeurige volgorde, vaak begon ik daardoor met de makkelijke dingen.

Dit deed ik totdat alles klaar was en dan zat mijn werkdag erop, aan het eind van de dag maakte ik de todo-lijst voor de volgende dag klaar zodat ik de volgende dag gelijk kon beginnen.

Nu is mijn dagindeling anders:

Ik sta op, doe mijn ochtendroutine en ga naar mijn werk.

Ik pak één grote taak en ik ga hier drie tot vier uur mee bezig, vaak is dit iets zoals content maken of een marketingcampagne uitwerken of een marketingstrategie uitwerken.

Ergens tussen 12 en 1 uur ben ik dan vaak klaar met deze grote taak en neem ik even pauze.

Als ik er echt zin in heb dan ga ik na mijn pauze nog even door met mijn grote taak, maar meestal heeft dat me aardig energie gekost.

Meestal begin ik daarom na de korte pauze met het lezen van mijn WhatsApp, mail, checken van social media, etcetera.

Nadat ik dat heb gedaan begin ik aan de kleine makkelijke dingen op mijn todo-lijst, denk bijvoorbeeld aan het bijwerken van de administratie, iemand bellen, een offerte ergens voor opvragen, dingen overleggen, etcetera.

Dit werkt voor mij veel beter dan wat ik eerder deed, mijn hele werkdag baseren op mijn todo lijst.

Wat is jouw idee hierover?