Selecteer een pagina

Ondernemen is simpel
Doe de belangrijke dingen en weet wat de belangrijke dingen zijn!

Meer belangrijke dingen doen
Ondernemers willen altijd maar meer doen en productiever zijn, maar dit zorgt er niet voor dat je meer bereikt.

Meer energie
Als je weinig energie hebt is het erg moeilijk om de belangrijke dingen te kiezen boven alle makkelijke werkzaamheden zoals je mails.

Wat moet ik dan doen als ondernemer?
Je team bouwen
Eén van de dingen die ik vaak van ondernemers hoor: ik kan geen goed personeel vinden.

Je marketingstrategie bepalen
Wat is je strategie en hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden.

Ondanks dat je niet je hele marketingstrategie uit hoeft te voeren, vind ik het belangrijk dat je wel nadenkt over leuke marketingideeën. Eén van de dingen die je niet moet doen is manipulatie.

Er wordt enorm veel gebruik gemaakt van manipulatie in bedrijven.

Zo maakt bijna iedereen wel eens gebruik van korting, wat eigenlijk puur manipulatie is om jouw product te kopen.

Ik maak daarnaast ook nog regelmatig gebruik van andere trucjes zoals schaarste.

En ook in verkoopgesprekken proberen wij mensen toch een beetje te (manipu)helpen om iets te kopen.

Ik vind het ook enorm belangrijk om een bepaalde mate van manipulatie te gebruiken om te zorgen dat mensen daadwerkelijk iets gaan doen.

Bij de sportschool bijvoorbeeld, willen wij natuurlijk mensen helpen om af te vallen of fit te worden.

Voor veel mensen is het enorm moeilijk om deze stap te nemen en is de kans groot dat iemand veel excuses gaat bedenken om niet te beginnen met sporten.

Maar voor deze persoon is het enorm belangrijk dat hij of zij wat af gaat vallen en dus vind ik het helemaal niet erg om deze persoon wat te helpen met zijn keuze.

Toch moet je voorzichtig zijn dat je niet te veel gebruik maakt van manipulatie, want manipulatie zorgt niet voor loyaliteit bij klanten.

Als je iemand bijvoorbeeld overtuigd hebt om klant bij je te worden door een korting te geven, dan zal deze persoon even snel naar je concurrent geven als hij daar later ook korting krijgt.

Nadat deze mensen klant bij je zijn geworden ben je dus nog niet klaar, je moet zorgen dat deze klanten ook loyaal aan jouw bedrijf worden.

Daarom moet je ervoor zorgen dat de klant een betere reden heeft om klant bij jou te worden.

Je moet zorgen dat jij ergens beter in bent dan je concurrent.

Als jij bijvoorbeeld een broodjeszaak hebt en er zitten nog vijf broodjeszaken bij jou in de buurt, dan moet je de mensen een goede reden geven om bij jou te komen.

Denk bijvoorbeeld aan de Subway, die geven een goede reden om bij hen te komen, want je kan zelf volledig kiezen wat je wilt hebben en het is enorm snel klaar.

Verder zit klantloyaliteit ook in kleine dingetjes, een paar tips:

Maak het contact met je klanten persoonlijk, daardoor zal het vertrouwen enorm omhoog gaan.

Overtref de verwachtingen van je klanten, geef ze bijvoorbeeld eens zomaar een cadeautje.

En denk ook eens na over een klantloyaliteitsprogramma, denk bijvoorbeeld aan de airmiles van vliegtuigmaatschappijen.

Maak jij veel gebruik van manipulatieve verkooptrucjes zoals korting?