Selecteer een pagina

Ondernemen is simpel
Doe de belangrijke dingen en weet wat de belangrijke dingen zijn!

Meer belangrijke dingen doen
Ondernemers willen altijd maar meer doen en productiever zijn, maar dit zorgt er niet voor dat je meer bereikt.

Meer energie
Als je weinig energie hebt is het erg moeilijk om de belangrijke dingen te kiezen boven alle makkelijke werkzaamheden zoals je mails.

Wat moet ik dan doen als ondernemer?
Je team bouwen
Eén van de dingen die ik vaak van ondernemers hoor: ik kan geen goed personeel vinden.

Je marketingstrategie bepalen
Wat is je strategie en hoe zorg je ervoor dat klanten je vinden.

Ondanks dat je niet je hele marketingstrategie uit hoeft te voeren, vind ik het belangrijk dat je wel nadenkt over leuke marketingideeën.

Je kan je klanten bijvoorbeeld een cadeautje geven als ze een bepaalde tijd klant zijn.

Of als ze een bepaald aantal keer iets gekocht hebben.

Denk bijvoorbeeld aan wat vliegtuigmaatschappijen doen, zei geven je punten elke keer dat je bij hen vliegt.

Of denk aan supermarkten, waar je vaak zegels kunt sparen en daarna een cadeautje krijgt.

Ik kreeg bijvoorbeeld altijd zegels bij het tankstation, een volle kaart leverde een geldbedrag op of een cadeautje die je zelf uit kon kiezen.

Dit stimuleert wel om de volgende keer weer naar dezelfde vliegtuigmaatschappij, supermarkt of tankstation te gaan.

En zo werkt dit ook bij jouw bedrijf, het is echt de moeite waar om dit te doen.

Dan is nog de vraag, waar ga ik mijn klanten dan mee belonen.

Veel bedrijven doen dit met het verdienen van korting, tegoedbonnen of een cadeau.

Maar het werkt nog beter als je kiest voor een sociale beloning, denk bijvoorbeeld aan toegang tot een exclusieve ruimte en het recht om eerder te kopen.

Het gaat er natuurlijk om dat je klanten loyaal blijven aan jouw bedrijf en sociale beloningen blijken daarvoor beter te werken dan kortingen etcetera.

Als je bijvoorbeeld een kledingwinkel hebt, dan kan je ervoor kiezen dat klanten die al vaker dan 20 keer iets gekocht hebben VIP klant worden.

En dat ze daarom op een speciale avond mogen komen winkelen terwijl er net nieuwe collectie in de winkel hangt.

Op deze avond kunnen normale klanten dan niet naar binnen, je kan alleen naar binnen als je aantoont dat je VIP klant bent.

Ik noem natuurlijk maar wat, maar dit gebeurt wel eens in kledingwinkels en is volgens mij een hele mooie manier om te zorgen dat je klanten loyaal aan jouw bedrijf blijven.

Nu zijn dit voor de hand liggende dingen, maar stel dat je dan een technisch bedrijf hebt, bijvoorbeeld een installatiebedrijf.

Bij dit soort bedrijven hoor je eigenlijk nooit van dit soort acties.

Ik weet dat installatiebedrijf het vaak erg druk hebben en dat weten klanten vaak ook.

Wat je zou kunnen doen is dat je klanten die al langer dan 5 jaar klant bij je zijn bijvoorbeeld voorrang geeft in je planning of een speciale contactpersoon geeft om te bellen.

Hierdoor zullen ze natuurlijk loyaal blijven aan jouw bedrijf.

Een andere optie is natuurlijk dat je na 10 onderhoudsbeurten een gratis onderhoudsbeurt geeft, maar wat denk je dat voor meer loyaliteit zorgt?

Geef jij je klanten wel eens een cadeautje?