Selecteer een pagina

Ondernemen is simpel

Je moet zorgen dat je de belangrijke dingen doet en je moet natuurlijk weten wat de belangrijke dingen zijn.

Meer belangrijke dingen doen

Ondernemers willen altijd maar meer doen en productiever zijn, maar dit zorgt er niet voor dat je meer bereikt. Denk aan een pot die je moet vullen met grote stenen en kleine steentjes. Wanneer denk je dat er meer in de pot past, als je eerst de grote stenen erin doet of als je eerst de kleine steentjes erin doet?

Veel mensen zijn de hele dag druk bezig, maar vooral met onbelangrijke dingen zoals de mail, telefoongesprekken, overleggen, internet, etc. Zo kom je dus niet aan de belangrijke dingen toe, je moet beginnen met de belangrijke dingen.

Meer energie

Ik heb dit altijd een enorm belangrijk onderdeel gevonden, maar ik kon nooit goed verwoorden waarom. Totdat ik zelf eens in een periode kwam waarin ik wat minder energie had. Als je weinig energie hebt laat je je veel meer leven door je omgeving en laat je je dus veel afleiden door je mail, je telefoon, het internet, de mensen om je heen, etcetera.

Het is dus belangrijk om veel energie te hebben, want als je weinig energie hebt is het erg moeilijk om de belangrijke dingen te doen.

Wat moet ik dan doen als ondernemer?

Deze vraag heb ik mijzelf vaak gesteld. Wat is nou echt mijn functie als ondernemer in mijn bedrijf?

Je team bouwen

Eén van je functies als ondernemers is het bouwen van je team. Nu hoor ik vaak van ondernemers dat ze geen goed personeel kunnen vinden. Ik heb goed nieuws voor je, daar heb je zelf invloed op.

Hoe zorg je ervoor dat je genoeg potentiële medewerkers aantrekt? Hoe zorg je ervoor dat je personeel gemotiveerd is? Hoe zorg je ervoor dat je personeelsverloop laag is?

En veel ondernemers hebben een hekel aan managen. Nog meer goed nieuws: dat hoeft ook niet.

Je marketingstrategie bepalen

Marketing begint al bij de vraag: Waarin onderscheid jij je van je concurrenten?

Jij hoeft als ondernemer echt niet alles van marketing te weten. Maar ik vind wel dat jij zelf je marketing strategie moet begrijpen en bepalen.

Marketing is net als diëten. Als je wilt afvallen, kan je voor een crash dieet kiezen, een crash dieet zorgt voor snelle resultaten, maar je hebt vast wel eens iemand gehoord die na het dieet nog zwaarder was dan voor het dieet. Zo is het ook bij marketing, wij willen natuurlijk graag zo snel mogelijk geld verdienen, maar een lange termijn aanpak werkt veel beter.