Selecteer een pagina

Ik heb de laatste tijd best wat boeken gelezen.

Boeken zijn voor mij een manier om snel te leren van rolmodellen.

Als ik mij wil ontwikkelen op een bepaald gebied, dan kijk ik als eerste naar mensen die daar al grote dingen bereikt hebben en kijk of die persoon een boek heeft.

Denk bijvoorbeeld bij marketing aan Russell Brunson of Gary Vaynerchuck.

Denk bijvoorbeeld bij ondernemerschap aan Richard Branson of Steve Jobs.

Ik heb gekeken naar de boeken die ik afgelopen tijd heb gelezen en waar ik het meeste aan heb gehad.

1. One thing Gary Keller en Jay Papasan

Als ik wil kan ik mij de hele dag wel vermaken met emails, WhatsApp, social media, vragen van mensen om mij heen, telefoongesprekken, afspraken, etcetera.

Allemaal dingen waardoor ik mij kan laten afleiden en dat deed ik ook altijd waardoor ik achteraf gezien heel weinig bereikte.

Toen ik dit boek las was ik al heel goed op weg om mij niet meer te laten afleiden door al deze dingen.

Bijvoorbeeld door één keer per dag op WhatsApp, email en social media te kijken en door de telefoon niet op te nemen, door weinig afspraken in te plannen, etcetera.

Maar dit boek hielp mij om mij hier nog meer in te ontwikkelen.

Dit boek gaat om één vraag die je jezelf moet stellen op verschillende gebieden van je leven.

Welk éne ding kan ik doen waardoor al het andere eenvoudiger of zelfs overbodig wordt?

Ik ben mijzelf deze vraag dagelijks gaan stellen.

Een ander voorbeeld van iets wat ik uit het boek heb gehaald is het uitblokken van grote blokken tijd om mij op dat éne ding te richten.

Zo ben ik een tijdje elke ochtend drie uren gaan schrijven.

Hierdoor merk ik echt dat ik veel meer gedaan krijg.

2. Dotcom Secrets Russell Brunson

Het is alweer een tijdje geleden dat ik Dotcom Secrets gelezen heb, maar dit boek heeft veel indruk op mij gemaakt.

Dit boek kwam ik niet zoveel tegen op internet en ik vond de titel niet erg aansprekend, dus ik heb lang besloten om dit boek niet te lezen.

Maar ik kwam dit boek vaker tegen en mensen waren er enthousiast over, dus ik besloot om het boek toch maar te gaan lezen.

En daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Hij heeft mij duidelijk gemaakt dat wij veel te veel focussen op korte termijn marketing.

En dat er veel meer te halen valt in het opbouwen van een lange termijn relatie met je potentiële klanten.

In dit boek legt hij ook uit hoe je zo’n lange termijn relatie op kan bouwen met je potentiële klanten.

En natuurlijk hoe je kan zorgen dat dit je ook echt geld oplevert.

Bij het uitwerken van mijn marketing strategie kijk ik vaak even terug naar de notities die ik gemaakt heb over zijn boek.

3. Influence Robert Cialdini

Welke technieken gebruiken verkopers die iets van jou gedaan willen krijgen?

Robert Cialdini praat over wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit en schaarste.

Als ik over verkoop denk dan denk ik eigenlijk altijd terug aan deze principes.

Dus als ik bijvoorbeeld aan een marketingcampagne denk dan stel ik mijzelf de vraag:

Hoe kan ik gebruikmaken van wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit en schaarste?

Ik pas bijvoorbeeld in vrijwel elke campagne wel sociale bewijskracht en schaarste toe.

En ook wederkerigheid en consistentie zijn principes waar ik veel gebruik van maak.

4. Oersterk Richard de Leth

Ik weet nog dat ik met iemand sprak en dat ik zei: ik heb nu toch een boek gevonden, die persoon heeft precies dezelfde ideeën als mij.

Ik heb namelijk voor sommige mensen best wel vreemde ideeën over voeding en gezondheid, dus in veel boeken die ik lees, staan veel dingen waar ik het gewoon niet mee eens ben.

Ik kijk bijvoorbeeld vaak terug naar hoe het vroeger zou zijn geweest.

En ik doe Intermittent Fasting, wat betekent dat ik in bepaalde tijdsperiodes eet.

Daarna ben ik bijvoorbeeld van mening dat melkproducten en graanproducten zoals brood, pasta en havermout niet goed zijn.

In dit boek worden dit soort dingen precies zo beschreven en in veel dingen gaat hij zelfs nog een stapje verder dan mij.

En ik deed dingen puur omdat ik dacht dat het goed was, maar in dit boek worden veel dingen ook nog eens goed onderbouwd.

Op het gebied van gezondheid heeft dit boek dus gezorgd voor een paar leuke inzichten.

5. Eén fan per dag Jos Burgers

Het laatste boek dat ik noem is een boek van Jos Burgers.

Ik zou deze alleen al aanraden omdat Jos Burgers zo mooi kan schrijven en vertellen.

Hij maakt het allemaal enorm simpel waardoor het voor iedereen begrijpbaar is.

Eén fan per dag heeft er voor gezorgd dat ik mij veel meer ben gaan richten op lange termijn klanten in plaats van korte termijn klanten.

Hij praat in het boek veel over fans en dat blijven veel langer klant bij jou en praten over jou met andere mensen.

Hij legt ook uit hoe je van klanten fans kunt maken door hun verwachtingen te overtreffen.

Wat is het beste boek dat jij afgelopen tijd hebt gelezen?

Ondernemersfase oud

In welke ondernemersfase ben jij?